maanantai 18. syyskuuta 2017

Lajeja: 21-30

Pitkästä aikaa päivittelen lajeja tänne blogin puolelle. Instagramissa päivitykset tulee reaaliaikaisesti, jos haluaa seurata.

Nämähän nyt on viime maaliskuulta ja parempi nyt alkaa äkiä päivittelemään ennen ku tulee talvi uudestaan.


No toki heti tätä ekaa eli #21 lajia pääsee harrastamaan koska vaan. Se on nimittäin kehonhuolto. Tuossa on laji, jota en oikeastaan harrasta koskaan, ellei oo pakko. Aiemmin se ei näkynyt missään, koska oon luonnostaan aika yliliikkuva, mutta nyt kun oon tullut vanhaksi, alkaa jossain huomaamaan. Erityisesti haasteen kautta joogassa #26 käytyäni oon huomannut oman liikkuvuuteni rajoitteet.

#21 kehonhuolto (Reset/Optimove)
Eka jooga, missä kävin, oli Flow yoga. Se oli hyvin rauhallista venyttelytyyppistä. En ollut aiemmin ikinä käynyt joogassa ja olin vähän dissannut lajia. Jooga oli kuitenkin paljon enemmän jees kuin olin olettanut. Se vaati kehonhallintaa ja juuri sitä venymistä.

Optimovella kävin myös kokeilemassa kiretoharjoittelua #23 (Athletic-tunti). Athleticissa kiertoharjoittelu tehdään niin, että tehdään tietyn ajan (esim. 10 min) vaikkapa kolmea liikettä putkeen ja sitten on lapotauko ja taas seuraavat liikkeet. Kiertoharjoittelu on välillä ihan jees, mutta itse tykkään yleensä enemmän suorista sarjoista. Olisiko vain laiskuutta tai huonokuntoisuutta?

Edellä mainitut lajit oli ihan jees, mutta seuraavasta ihan innostuin. Kyseessä on  mäkihyppy (#22). Mäkihyppyhän on ollut mun "päälaji" noin 15 vuotta, mutta päätin lopettaa, kun polvi jouduttiin operoimaan toisen kerran. Nyt viiden vuoden tauon jälkeen vedin kamppeet niskaan ja kiipesin torniin. Eka pikkumäkeen, eli parikymppiseen Iinekseen, siitä parin hypyn jälkeen Akuun (K40?), josta hyppäsin "hirmuniitin". Vanhat taidot (ja virheet) oli tallella. Mäkihyppy oli kyllä taas niin siistiä kun olin muistanutkin.


Se oli niin siistiä ja niin hyvin muistissa, että seuraavana päivänä kävin vielä "Kesarissa", eli HS70-mäessä, jossa tulin ihan kumpuun, kun otin vauhtia vauhdin pelossa alhaalta. Hitaasta vauhdista huolimatta hyppy oli minuutin myöhässä. Vaikka hyppääminen oli kivaa, en ala sitä silti uudestaan harrastamaan. Saatan silti kerran pari kaudessa käydä kokeilemassa, että tuntuma säilyy.


Lajit #24 ja #25 tapahtui sitten jäällä. #24:n ei olisi tarvinnut, mutta se, eli rogaining pyörällä tuli kerättyä MaastoMahdin järjestämässä jäärogainingissa, jossa kulkuväline oli valittavissa melko vapaasti. Me valittiin Pauliinan kanssa pyörät. Rogaining on vähän niin kuin suunnistusta, mutta kartassa ei ole ennalta suunniteltua reittiä, vaan rastipisteitä kerätään halutussa järjestyksessä tietyn ajan puitteissa. Jokaisesta rastista saa ilmoitetun pistemäärän. Jos maalista myöhästyy, vähennetään kerättyjä pisteitä myöhästymisen määrän mukaan. Fillarirogaining on mun mielestä tosi hauskaa ja erityisesti jäällä se oli extrahauskaa. Varmasti tapahtumaan tulee lähdettyä myös ensi vuonna.

#25 olikin ihan perus luistelu. Täytyy myöntää, että en niin hirveästi välitä siitä ja nytkin laji tuli kerättyä vähän väkisin. En olisi jaksanut pyöriä suunnattomasti luistimilla kovinkaan pitkään, muta olin päättänyt olla vähintään puoli tuntia. Kyllä luisteluun vaan pitää yhdistää jotain, esim. maila ja kiekko/rengas/pallo tai matkan teko tai sitten vaikka taitoluistelu voisi olla mielekästä.


Juoksulajit aloitin sitten helpoimmasta päästä eli aitajuoksusta #27. Laji on hyvin tekninen ja siksi mielenkiintoinen. Mä alotin noilla keltaisilla aidoilla ja lopuksi juoksin pari kertaa isompia. Aitajuoksussa juostavat aidat on oikeesti aika korkeita, eli tekniikka pitää olla kunnolla kunnossa, ettei mene pomppimiseksi. Parin vähän enemmän aitajuoksua treenanneen suorituksia oli ilo katsoa. Se nimittäin näytti ihan juoksulta.

#28 oli mulla keilailu. Huonolla tekniikalla sinne päin, mutta kaatoja tuli ja koska kaatoja tuli, en kauheesti halunnut yrittää opetella oikeampaa tekniikkaa, koska heti, kun kokeilin jotain osaa, niin pallo meni minne sattuu. Keilailu siis on paljon enemmän kuin sitä perinteistä roiskimista, mitä on tullut harrastettua, mutta en silti jaksa innostua enempää.

Kaksi viimeistä lajia keräsin talvilomareissulta Norjasta. Ensimmäinen eli patikointi (tunturissa) #29 ei olisi vaatinut talviolosuhteita, mutta kivasti ne teki patikoinnista haastavampaa. Meillä oli selvästi tavoitteena huiputus, mutta aina kuvitellun huipun jälkeen löytyi uusi korkeampi kohta. Kyllä se oikea huippukin lopulta löytyi ja päästiin laittamaan kivet siihen korkeimman kohdan kasaan.


Samalla reissulla tuli kerättyä lumilautailu, koska patikointi aloitettiin laskemisvälineet selässä laskettelurinteen viertä pitkin kiiveten. Välineet laitettiin niskaan huiputuksen jälkeen ja laskettiin valtavan pitkä rinne alas. Mä omistan lumilaudan ja loppurinteestä laskeminen oli jo ihan jees, koska alkoi sujua. En kuitenkaan ehkä usko enää aloittavani tämän harrastamista.


Tässä postauksessa olikin näköjään vähän enemmän ns. plaah-lajeja, kun jossain vaiheessa tuntui siltä, että haluaisi alkaa harrastamaan ihan kaikkea, niin onneksi ei ihan kuitenkaan :D

  1. Kuntosali
  2. Aitaloikat
  3. Putkirullailu
  4. Kuntopallo
  5. Vauhditon korkeus
  6. Vauhditon pituus
  7. Vauhditon kolmiloikka
  8. Pyöräily
  9. Perinteinen hiihto
  10. Käsilläseisonta
  11. Retkiluistelu
  12. Sauvakävely
  13. Yksilöity lihaskuntointervalli (Metabolia, Optimove)
  14. Kävely
  15. Tankotanssi
  16. Poseerausharjoittelu (bodyfitness)
  17. Rubberpump
  18. Umpihankihiihto 
  19. Tekniikkapainotteinen toiminnallinen harjoittelu (Fundamental, Optimove)
  20. Ringette
  21. Kehonhuolto (Reset, Optimove)
  22. Mäkihyppy
  23. Kiertoharjoittelu (Athletic, Optimove) 
  24. Rogaining pyörällä
  25. Luistelu
  26. Flow jooga
  27. Aitajuoksu 
  28. Keilailu
  29. Patikointi (tunturissa)
  30. Lumilautailu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti