lauantai 10. joulukuuta 2016

Mitä mun treeneille kuuluu

Mun treeneille kuuluu "paljon kaikkea". Mulla on tällä hetkellä niin monta lajia, mitä haluaisin treenata, että ei oikein aika meinaa kunnolla riittää millekään. Tai suurin ongelma ei liene ajan riittäminen vaan se, että en haluu treenata itteeni ihan piippuun ja pidänkin pari-kolme täyslepopäivää per viikko.

Toinen jalka jo 262 :D

Päätavoite on tällä hetkellä siellä tammikuun SM-vauhdittomissa (15.1.2017), mutta ei sitä ehkä mun treenaamisesta huomaa. Oon kyllä tehnyt tarkan suunnitelman loikille, mutta treenejä mulla on ollu vaan kerran viikossa ja pari viikkoa jäikin sitten väliin, koska olin kipeenä ja yksi, koska halliin ei päässyt. Tommonen vaikuttaa heti hirveen paljon, kun treenejä on harvoin jo valmiiksi. Onneksi pohja on ihan hyvä, niin ei ole syytä paniikkiin. Ja selkeesti huomasi jo ihan parin treenin jälkeen, kuinka loikat tuntui kevyemmiltä. Koko ajan on myös vauhdittoman pituuden mitta pidentynyt. Uskon, että tavoite on mahdollista saavuttaa, sillä koko ajan ollaan edellä edellisiin vuosiin verrattuna. Niin ja se tavoite mulla on 270cm, kun edellinen 30-v SE mulla kahden vuoden takaa on 262cm. Viime vuonna en montaa loikkatreeniä tehnyt, kun keskityin body fitnessiin ja siksi tulos jäi onnettomaksi 252cm.

Kaikilla on oma tavoitteensa. Mun tavoitteelle ei ees laitettu viivaa.

Kisa on jo niin lähellä, että ollaan vähitellen siirtymässä kilpailuun valmistavaan kauteen. Eka oli PK-kausi, joka sisälsi loikkia portaisiin ja ylämäkeen, eli voimaa niiden kautta ja totuttelua ylipäätään loikkimaan taas. Sitten oli lajinomainen ominaisuusharjoittelujakso, jossa eri tyyppiset loikat oli vähän niin kuin vauhdittoman pituuden osaharjotteita. Lisäksi oli mukana jo muutama suoritus itse lajiakin. Kokeiltiin myös vauhditonta kolmiloikkaa, joka ei nyt meinaa oikein luonnistua. Se ja siihen sopivat harjoitteet olisi ehkä pitänyt ottaa ohjelmaan jo aiemmin. Oma ennätys siinä lajissa siintää nimittäin todella kaukana. Kauden etenemisen myötä myös treeniporukka on vähitellen kasvanut. Aluksi meitä oli vain kaksi, mutta kisojen lähestyessä meitä on jo neljä loikkatreeneissä pyörijää.

Ehtii sitä joskus oikeelle salillekin.

Vauhdittomiin treenaamisen lisäksi säännöllisenä treeninä mulla on Optimoven aamujäsenyys. Optimovella oon käynyt pääasiassa Fundamental-tunneilla kaks kertaa viikossa. Fundiksessa treenataan tällä hetkellä kaksijakoisella ohjelmalla lähes koko kroppa kerralla. Siellä on perus kyykkyä, mavea, penaa, habaa, pystypunnerrusta ym. kivasti ohjattuna. Välillä kyllä tekisi mieli sooloilla ja onkin pakko käydä ihan itekseen salilla. Salitreeneissä Optimoven ulkopuolella oon keskittyny olkapäihin. Kun max. kerran viikossa käyn, niin teen aina olkapäät ja ehkä vähän habaa.

Mukana olis muitakin lajeja, kuten esim. maastopyöräily, joka ei todellakaan jää talvitauolle. Oon kuitenkin nyt päättänyt vauhdittomiin kisoihin asti tehä pääasiassa semmosta, mikä tukee sitä tavoitetta, niin en oo siihen niin paljoa panostanut. Kerran käyny lumella ajelemassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti