maanantai 23. toukokuuta 2016

Mitä sitten?

Nyt kun kisoista on kulunut jo aikaa, on ajatukset pikkuhiljaa selkiytyneet. Suunnitelmat jatkoa ajatellen on myös selvillä. Moni on siitä multa kysellyt ja olen aina sen hetkisen tilanteen ilmoittanut, mutta nyt on ehkä ns. lopullisia suuntaviivoja hahmotettuna. lähdetään silti alusta liikkeelle. Reilu kuukauden jutut kiteytettynä muutamaan kappaleeseen.

fitness bodyfitness figure

Kisan jälkeinen viikko oli aikamoista myllerrystä fiiliksen kanssa. Välillä koko fitness tuntui ihan tyhmältä: Treenataan monta vuotta, dietataan puoli vuotta ja yhtenä päivänä pitää olla kunnossa, tuomarit kattoo, kenellä on sopivasti lihasta, vähiten rasvaa ja nestettä. Jos epäonnistuu, seuraavat kisat on puolen vuoden päästä, eikä sinne edes yleensä kannata yrittää tähdätä. Syytin myös itseäni, että jotain varmasti mokasin. Mietin kovasti, missä mahdollisesti meni pieleen. Mittasinko suolat tai vedet väärin? Ehdin myös kyseenalaistaa koko dieetin aikaisen syömisen, olinko vahingossa syönyt jossain koko ajan väärin? En kuitenkaan löytänyt isoja mokia. Luonnollisesti valmentajakin sai mun päässä syytteitä.

Reilu viikon päästä huomasin ajatusmaailmani muuttuneen. Huomasin, että
siinä hifistelyssä se lajin juju juuri piileekin. Lisäksi vaaditaan pitkäjänteisyyttä, mikä nyt ei ehkä ole mun vahvuus, mutta heikkoudet on tehty kehitettäväksi vahvuuksiksi. Se taas sai mut ajattelemaan, että kyllähän mä saan mun kropan viritettyä ja näytän vielä!

Tästä kropasta saa kyllä paljon enemmän irti!
Tapasin valmentajan pari viikkoa kisojen jälkeen ja käytiin läpi viimeistelyviikkoa. Mun viikon aikaisten havaintojen ja lopputuloksen perusteella löydettiin pari kohtaa, mitkä seuraavalla kerralla pitäisi tehdä toisin. Valmentajakin oli syyttänyt itseään. Mielestäni kaikki kuitenkin kiteytyy lopulta siihen, että tää oli eka kisadieetti, eikä voitu tietää etukäteen, miten kroppa toimii. Tapaan valmentajan vielä viikon päästä ja suunnitellaan mulle mm. jatkoa varten uusi ohjelma, jolla jatkan treenailuja.

Mullahan valmennussopimus loppuu ihan juuri. Olenkin päättänyt, että seuraava vaihe on treenailla vähän aikaa omillaan ja opiskella omaa kroppaa. Mua kiinnostaa erityisesti reverse-dieetin hifistely. Aion tehdä sen maltilla kroppaa kuunnellen, kuten jo tähänkin asti. Offikunnon, jos sitä tässä tapauksessa siksi voi kutsua, pidän todella siistinä. Meinasin peruspuntin lisäksi kokeilla nyt muunlaisia lihaskasvua tukevia treenejä: Palata vanhoihin lajeihin ja kokeilla jotain uusiakin. Sitä olenkin jo tehnyt. Olin kolmen viikon jakson Optimovella pienryhmävalmennuksessa ja lisäksi treenasin omatekemän saliohjelman mukaan.

Vähän erilaista treeniä ;)
Ajatus olisi, että ensi vuoden alussa, jos toivottavaa kasvua on tapahtunut, palaisin jälleen fitness-valmennukseen ja alkaisin tähtäämään syksyn kisoihin. Kasvuaikaa tällä suunnitelmalla jäisi vuosi plus dieetti. Jos tuntuu siltä, että se ei riitä, niin siirretään eteenpäin! Lisäksi offikunnon pysyessä huomattavasti siistimpänä dieetti ei olisi niin pitkä ja raaka.

Mulle on joillain tahoilla vihjailtu, että laji pitäisi vaihtaa bikiniin. Tätä ajatusta en osta ollenkaan. Lyhyet sarjat ja lihasten kasvatus on enemmän mun juttu kuin sellainen keikistely lavalla. Treenaan kuitenkin loppujen lopuksi omaksi ilokseni. Siksi, että treenaaminen on kivaa ja siksi, miten se mun kroppaa muokkaa. Alunperin lähdin lajin pariin, jotta saisin ylä- ja alakropan balanssiin ja koska lavalle nouseminen oli unelma, jonka halusin kerran kokeilla.

Pitää tähdätä korkealle. Onneks ponnistusvoimaa löytyy!

Rivien välistä oli jo tulevaisuus luettavissa, mutta vedetään vielä yhteen. Lavalle nousen uudestaan. Tulevaisuuden valmentajakuviot on vielä auki. Laji on edelleen bodyfitness. Tavoiteajankohta on syksy 2017. Nyt se on mustana valkoisella ja sitä kohti mennään.

Kuvat: Studio Varjo, Tomi Rehell, Miia Korhonen, Studio Varjo

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti