keskiviikko 4. toukokuuta 2016

Ihana kamala reverse diet

Ennen kisanneet tiesivät kertoa, että reverse diet on pahempi kuin itse dieetti. Kun ollaan oltu tiukalla ruokavaliolla pitkään ja se on vihdoin ohi, ei välttämättä kiinnostaisi enää skarpata niin paljoa. Tästä syystä päätin etukäteen haamurajaksi kesäkuun lopun. Vaikka kisat oli nyt, pyrin tähtäämään mieleni tuohon ajankohtaan, jotta pysyisin tiukkana. Etten tuhoaisi aineenvaihduntaani tai lihoisi tiputettua kiloja kuukaudessa takaisin. Reverse diet siis tarkoittaa sitä, että dieetin jälkeen edetään dieetti takaperin. Nostetaan kaloreita vähitellen niin, että kroppa ja aineenvaihdunta pysyy mukana ja paino ei juurikaan nouse tai nousee hallitusti tavoitteesta riippuen. Tarkoituksena on päästä takaisin ainakin sille tasolle, missä oltiin ennen dieetin aloittamista.

Lounas!
Silti täytyy myöntää, että se on vaikeaa. Ruokaa on edelleen aika vähän ja nälkä on. Tai vaikka ei tuntisi nälkää, on syöminen muuten vaan koko ajan mielessä. Seuraavaan ateriaan saattaa pahimmillaan laskea minuutteja. Pää tietää, että pakko ei olisi syödä ruokavalion mukaan, mutta onneksi se tietää myös, että se kannattaa. Kaiken lisäksi mulla on yksi cheat meal per viikko ja sitä kyllä odottaa koko viikon. Ja se on myös mennyt ihan överiksi. Vaikea edes uskoa, että niin paljon ruokaa pystyy antamaan niin lyhyessä ajassa sisäänsä tuntematta oikeastaan edes huonoa oloa. Mainittakoon, että muutama vuosi sitten en jaksanut syödä edes kokonaista pizzaa kerralla. Ensimmäinen cheat meal oli ABC:n pizza, berliininmunkki, 2 jätskipuikkoa, semikokoinen pussi juustonaksuja, pari Kickiä, Dajm, muutama jugurttirusina ja puolikas Twix (se ei ollutkaan hyvää) ja yllättäen maitoa. Tästäkin cheat mealista palasin onnistuneesti takaisin reversen ruokavalioon. Yksi lipsuminen silti tapahtui.

Cheat meal. Yks all time favourite.
Oli lepopäivän ilta. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että aamupala oli pienempi, treenijuomaa tai -banaania ei ollut. Olin syönyt heti töistä kotiin tullessa, eli ihan liian aikaisin. Ruokaa olisi uponnut kaksi tai kolmekin annosta. Iltapalaan oli monta tuntia aikaa. Nälkä ei ollut, mutta pää halusi ruokaa. Olisin syönyt sallittuja tomaatteja tai kurkkua, mutta niitä ei ollut, vaikka olin juuri käynyt kaupassa. Siitä syystä pöydälle oli unohtunut porkkanapussi ja yksi pieni porkkana saikin yhtäkkiä korvata tomaatit. Lisäksi samalla valmistin eväitä seuraavalle päivälle. Keitin kananmunia, joista oli tarkoitus käyttää vain valkuaiset. Yhtäkkiä yksi keltuainen oli suussa. Ja ei se jäänyt vielä siihenkään. Jääkaapista löytyi pari siivua kisoihin ostettua meetvurstia ja lipsahtipa suuhun vieläpä lusikallinen raejuustoakin. Lopuksi vähän maitoa palanpainikkeeksi.

Keltuainen <3
Lipsahdus oli pieni, jos mietitään, mitä muuta olisi voinut syödä. Seisoin nimittäin hetken aikaa Pätkis kädessä ja olin jo päättänyt syödä sen. Jokin sai laittamaan sen pois ja tarttumaan porkkanaan. Ison lipsahduksesta tekee se, että petin oman luottamukseni. Olin päättänyt vetää reversen kurinalaisesti, mutta heti toisella viikolla syön ohi. Tilannetta vaikeuttaa se, että ei ole selkeää tavoitetta. Ainoastaan säilyttää saavutettu kunto siistinä. Ajatuksissa siintää maksimikilomäärä, mutta se on vähän huono tavoite.

Reversen mukainen lasagne
Eli reversellä tarvitaan vielä suurempaa mielenlujuutta kuin itse dieetillä. Sama pätee myös tavanlaihduttajiin. Usein on joku tavoite, mutta ei mietitä, mitä sen jälkeen. Pahimmillaan palataan vanhoihin tapoihin ja jojo on valmis. Jos siis aloittaa dieetin, pitäisi se jo valmiiksi suunnitella tavoitetta pitemmälle. Useinhan meillä on jokin tavoite, kuten kisat, tietty kilomäärä, joku ajankohta tai vaikka tavoitefarkut. Ennen dieetille lähtöä kannattaa siis miettiä, miten ne farkut mahtuu vielä vuodenkin päästä.

Tätä yhdistelmää älä kokeile kotona.
Jos prosessista haluaa suoriutua itse, oman kehon toimintaa kannattaa tarkkailla niin dieetillä kuin sen ulkopuolellakin. Mulla dieetillä todella mielenkiintoista oli esim. tankkauspäivien vaikutus. Paino nousi seuraavaksi päiväksi vajaan kilon, mutta viikon päästä olikin lähtötilannetta kilon alempana. Samaa voi tutkailla cheat mealien kanssa. Ohi syöminen ei välttämättä ole tuhoisaa, mutta on tärkeää muistaa olla luovuttamatta siinä vaiheessa, kun ruokavaliosta poikkeaminen tapahtuu. Jos tähtäimenä ei ole kisat ja ruokavalio pilkuntarkka, on hyvä pitää välillä vapaa-aterioita tai -päiviä. Sallitut herkuttelut tekee hyvää mielelle ja voi jopa kiihdyttää aineenvaihduntaa.

Itse palasin lipsahduksen jälkeen saman tien ruotuun ja iltapalan söin normaalisti. Toisen överi cheat mealin jälkeen ja kolmannella viikolla lisätyn ruoan määrän jälkeen on reversenkin kanssa helpottanut. Syöminen alkaa jo olemaan ihan tavallista, ei siis pyöri koko ajan mielessä. Tarkkana olo kannatti!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti