sunnuntai 7. helmikuuta 2016

Vitamiineja dieetin tueksi

Kun mulla alkoi dieetti, sain pitkän listauksen lisävitamiineja, joita olisi hyvä syödä dieetillä. Osa niistä oli mulla käytössä jo valmiiksi, mutta muutama uusikin tuli. Vanhoista tutuista vitskuista voit lukea täältä.

Vanhat tutut ja pari uutta!
Erikoisin näistä mulle on merilevärouhe. Mulla merilevä on kuulunut vahvasti lapsuuteen. Mutta silloin ei todellakaan oo tehnyt mieli syödä sitä. Ollaan siskon kanssa lähinnä leikitty levän kanssa, kun niin paljon on tullut vietettyä aikaa meren rannalla. Siksipä tulee aina lapsuus mieleen, kun laitan tätä rouhetta puuroon. Ollaanko me leikitty ruoalla? Mutta syy merilevän syömiseen on kyllä selvä. Dieetti voi olla rankka kilpirauhaselle ja sen toimintaa pyritään varmistamaan syömällä jodia lisänä. Jodi myös aktivoi aineenvaihduntaa. Merilevä sisältää myös runsaasti muita ravintoaineita.

Tulee ihan lapsuus mieleen.
Toinen uusi oli B-vitamiini. Bioteekin purkissa lukee: "Auttaa jaksamaan". B-vitamiinia tarvitaan energian tuotossa. Jaksamisen lisäksi tai osana B-vitamiini vaikuttaa hermostoon ja tukee hormonitoimintaa. Eli monta asiaa, mitkä ovat dieetillä ollessa varmasti tärkeitä. Itse en ole vielä ollut kovin väsynyt, mutta jos kovasti painoa tiputetaan: syödään vähän ja treenataan paljon, alkaa väsy pian painaa. Kaikki apu siihen on varmasti hyväksi. B-vitamiinilla on myös muita hyviä vaikutuksia. Se edistää immuunijärjestelmän toimintaa ja sillä on vaikutusta ihoon ja lukuisia muitakin. Oon tässä näitä vitamiineja tutkiessani huomannut, että tosi moni vaikuttaa immuunijärjestelmän toimintaan. Ei siis pelkästään C-vitamiini ja sinkki, vaan melkein kaikki! B-vitamiinia muuten saa lihasta maidosta ja täysjyväviljasta.

B-vitamiini auttaa jaksamaan. 
Näiden lisäksi uusi oli vielä kalsium eli kotoisasti kalkki. Painonpudotus laihduttaa myös luita ja alhainen painoindeksi lisää riskiä osteoporoosiin. (lähde: Luustoliitto) Painoa pudotettaessa pitää siis huolehtia myös luuston terveydestä. Ja tähän kalsium luun rakennusaineena on tietysti tarpeellinen. Alkoi jo vähän pelottamaan, kun luin painonpudotuksen vaikutuksista luustoon. Onneksi tämäkin seikka on otettu huomioon!

Onneksi mun ravinto ei oo noin yksipuolista ;) 
Tuossa siis muutama painonpudotuksen lisäksi sopiva ravintoaine, jotka kannattaa lisätä omaan ruokavalioon, jos on painonpudotus on mielessä tai miksi ei muutenkin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti