keskiviikko 11. marraskuuta 2015

Elämäni vitamiinit

Aiemmin kirjoitin ruoasta ja nyt sitten siitä pienestä tuesta ruoan kanssa eli vitamiineista. Vaikka syön terveellisesti, tarvitsen silti tueksi vitamiineja ja hivenaineita, koska treenaan paljon. Mulla on käytössä C-, D-, ja monivitamiini, sinkki, kalaöljy ja Magnesium. Aiemmin olen maininnut, että käytän yhteistyökumppanini Bioteekin vitamiineja. Musta nää niiden purkit on tosi kivoja, kun niissä suoraa näkee, mihin mikäkin vitamiini vaikuttaa.


Omasta mielestäni mulle tärkein edellä mainituista on magnesium, joten aloitetaan siitä. Miksi se muka on niin tärkeä? No se on ainoa, jonka vaikutuksen oikeesti huomaa. Aiemmin mulla kramppas pohkeet melkein joka yö, koska jostain omituisesta syystä ojentelen nilkkoja öisin aika rajusti. Ajattelin, että sille ei voi mitään ja opin elämään sen kanssa. Koukistamalla nilkan ikävä tunne meni ohi. Sitten jossain vaiheessa urheilu-uraani aloin käyttämään magnesiumia ja keksin yhteyden näiden välillä. Öisin ei enää ollut suonenvetoa. Aina, jos olen unohtanut muutamana päivänä syödä magnesiumia, pohkeet kyllä muistuttaa mua. Magnesiumilla on toki paljon muitakin hyviä vaikutuksia, niitä voi lukea vaikka Bioteekin Super Mg -sivulta, josta löytyy hyvä luettelo. Kyllä tuon perusteella magnesiumis haluaa syödä!


Sitten vastustuskykyyn. Koko valmennuksen aikana plus Bikini Challengen aikana en ole kertaakaan ollut oikeesti kunnolla kipeenä. Pientä lämpöilyä oli nyt syksyllä, mutta kaikilta yskiltä ja nuhilta olen välttynyt. Viimeksi olen ollut kunnolla kipeenä puolitoista vuotta sitten, kun sain ruokamyrkytyksen. Kun noita purkkeja katselee, niin C- ja D-vitamiinipurkeissa ja sinkissä lukee "vastustuskyky". Oon syönyt sinkkiä kauemmin ku valmennus on ollut, enkä silloin tiennyt sen vaikutusta vastustuskykyyn. Söin sitä vaan siks, kun olin porukoilta saanut semmosen purkin ja se oli menossa vanhaksi. Nyt syön sitä, koska se auttaa vastustuskykyyn. Se muuten auttaa myös hiuksiin ja ihoon!


D-vitamiinia söin alunperin siksi, että sitä ei Suomessa saa suurimpana osana vuodesta tarpeeksi. Sillä on tärkeä osa luuston ja lihaksiston muodostumisessa ja toiminnassa, mutta kiva yllätys on tuo immuunijärjestelmän toimintaa edistävä vaikutus. Musta on niin kurjaa olla kipeenä, että pyrin kyllä aina tekemään kaiken mahdollisen sen eteen, että ei tarttis.


Mulla lukee ruokaohjeessa "laadukas monivitamiini", mikä valmentajan selvennyksen mukaan tarkoittaa monivitamiinia, joka ei ole puristekapselimuodossa. Ne ei kuulemma tutkitusti imeydy niin hyvin. Onneksi Bioteekin Vitavoima -monivitamiini on kapseleina ja jauhe siellä sisällä. Tämä siis kuuluu oikeaan kategoriaan. Tämä monivitamiini muuten itsessäänkin sisältää sinkkiä, joten sen kanssa ei sitä välttämättä erikseen tarvitse popsia. Yllä olevassa kuvassa Vitavoima on ukon oikeanpuoleinen jalka, siitä näkee sen koostumuksen. Vitavoimalla on luonnollisesti samoja vaikutuksia kuin yksittäisillä vitamiineilla, kun siitä saa niitä yksittäisiä, mutta vaan samassa kapselissa kaikki.


Sitten tunnustus, en ole oikein koskaan oppinut syömään kalaa. Ennen en koskenutkaan siihen vapaaehtoisesti. Nykyään syön, jos on tarjolla. En kuitenkaan itse lähes koskaan sitä valmista. Siitä syystä ruokavalion tärkeä lisä on Omega-3-rasvahapot. Omegakolmosilla on paljon hyviä terveysvaikutuksia, vaikka on niistäkin taas viimeaikoina kiistelty. Yritin löytää lähdettä tuohon kiistelyyn, mutta nopealla etsinnällä löytyi ekana Iltalehden artikkeli, jossa sanotaan niiden haittavaikutuksiksi "ikävää röyhtäilyä ja liian suurina määrinä nautittuna myös verenvuotoa." Totta.. Lisäksi löytyi terve.fi:n artikkeli, jossa kerrotaan ravintolisien vahingoittavan keuhkokuumetta sairastavia potilaita. Tuo on niin kaukaa haettua tähän tilanteeseen, että en alkanut sen tarkemmin tarkastelemaan tutkimusten pätevyyttä. Varsinaista juttua, mitä yritin muistella, en löytänyt. Oisko se sitten ollut vaan joku omituinen tulkinta tosta keuhkokuumesetistä. Että antaapa olla.

Yhteenvetona loppuun, ihan perusvitskut siis käytössä ja paljon hyviä vaikutuksia ainakin paperilla ja myös omalla kropalla todistettuna. Näillä aion jatkaa, vaikka urheilunkin lopettaisin, vaikka sitä en kyllä tee ihan hetkeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti